
| słowa kluczowe: Lwów, Orlęta lwowskie, Polska, nasze polskie kamienne orły, nasze polskie miasto i zabytki. | |||
| Kultura i sztuka | 2012.03.16 12:35 15:01 | ||
Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | Paweł Tonderski | ||
Czy Lwów jeszcze kiedyś będzie w granicach Polski? | |||
|
| |||
| Miasto tęsknot i marzeń dla wszystkich Polaków.
W dzień deszczowy i ponury. Piosenka znana także pod tytułem "Marsz lwowskich dzieci". W dzień deszczowy i ponury Z Cytadeli idą, z góry Szeregami lwowskie dzieci Idą tułać się po świecie. Na granicy Czarnogórza Czeka ich mitręga duża, Bo już na nich tam Czeka srogi wróg ... A więc prowadź, prowadź Bóg! Dzień wyjazdu już nadchodzi Matka płacze i zawodzi, Z żalu ściska biedną głowę, Pan komendant ma przemowę: Bądźcie dzielni, wy, żołnierze, Brońcie kraju jak należy! Już pobudki ton Trąbka nasza gra, A więc żegnaj, matko ma! -Żegnaj siostro, żegnaj bracie, Wiem, że żałość w sercach macie. Władze płakać wam nie bronią, Na kościołach dzwony dzwonią. Z dala widać już, niestety,. Wieże kościoła Elżbiety, Więc już zbliża się Nam odjazdu czas, Chodź, uściskaj jeszcze raz! -Czemu płaczesz, ukochana? Być żołnierzem - rzecz cacana: Mundur z igły, guzik błyszczy, Pół cetnara mam w tornistrze. Patrz na tego manlichera: Każdy żołnierz nie umiera! Wtedy luba płacz, Wtedy luba cierp, Gdy mnie zgładzi jaki Serb! Hej, koledzy, dajcie ręce, Może was nie ujrzę więcej, Może padnę ciężko ranny I dostanę krzyż drewniany. Może ma mogiła stanie Gdzieś w wąwozie na Bałkanu Może uda się, Że powrócę zdrów I zobaczę znowu Lwów! Już w wagony siadać każą, Jużeś otoczony strażą, Już ci kosze i chleb znoszą, A muzyka gra „Bartoszu"! Słychać świst lokomotywy - Boże, powrót daj szczęśliwy! Boże! pozwól mi Dożyć chwili tej, Bym do Polski wrócił swej! *** Zmiany Jest więc naturalnym, że każda zmiana, zarówno ewolucyjna, jak i rewolucyjna, napotka na przeciwdziałanie struktur zagrożonych w swych przywilejach. Zdać sobie należy sprawę, że obecny system władzy nie jest zgodny z polskimi tradycjami; został narzucony obcą interwencją. Także elity korzystające z przywilejów wynikających z pełnienia tej roli, nie czynią tego w duchu Polskiej Idei Cywilizacyjnej. Do zmiany (przywrócenia polskości, jako spoiwa społecznego) – konieczne są elity. Elity ducha polskiego. Tymczasem wszelkie próby tworzenia takich elit są kontrowane różnymi metodami. Przede wszystkim blokowana jest możliwość utworzenia jednej idei odbudowy i nawet zaczątków struktur mogących rozpocząć realizację. Każda próba jest nie tylko sekowana, ale także rozsadzana od wewnątrz poprzez wprowadzanie agentów przeciwdziałających konsolidacji. Taką rolę pełni np. tworzenie dużej ilości małych partii, ale z silnym blokowaniem możliwości ich połączenia. Jeśli zatem rozważać możliwość praktycznie – należy zastosować organizację niwelującą przewagi obecnego systemu. Nie może to być twór oparty na pieniądzach, sile militarnej, czy dostępie do mediów głównego nurtu. Te sfery są głęboko podporządkowane. Winna to być zatem organizacja biedna, słaba, niekrzykliwa, bez hierarchicznej struktury władz. W zamian – silna ideą, gotowa do poświęceń, o strukturze rozproszonej, gdzie każdy jej członek będzie w stanie znać i stosować sytuacyjnie ideę w praktyce życia codziennego. Polskie cechy narodowe, wytworzone na bazie wypracowanej wspólnym trudem Polskiej Idei Cywilizacyjnej, takie możliwości stwarzają. Wszak jesteśmy narodem indywidualistów gotowych do poświęceń dla idei. Krzysztof Julian Wojtas; fragment "Cywilizacji Polskiej". | |||
| Akademia 11 listopada: "Orlęta lwowskie". | |||
| 1553 odsłony | średnio 5 (4 głosy) |
| zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować | blog autora |
| Czy Lwów jeszcze kiedyś będzie w granicach Polski? | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.16 o 15:03 | |||
| No, ja nie wiem, czy takie pytanie jak w podtytule to jest politycznie zadawać?.. ;-) Może raczej, tropem Cywilizacji Polskiej, spytać czy Lwów będzie polski? Eh, to wszystko i tak - mrzonki na kiju... Bo, czy Polska będzie polska? Czy jeszcze jest? | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Czy Lwów jeszcze kiedyś będzie w granicach Polski? | |||
| Paweł Tonderski, 2012.03.16 o 15:04 | |||
| Ale pomarzyć dobra rzecz. :) | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Czy Lwów jeszcze kiedyś będzie w granicach Polski? | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.16 o 16:15 | |||
| Polska Polska, niechaj będzie. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.16 o 21:25 | |||
| Paweł Tonderski. Dpóki obecna Polska jest pod okupacją "zapomnij" o Lwowie. Dopóki swiat nie zlikwiduje żydomasonów, pozostają marzenia. My nie możemy sobie poradzić z odzyskaniem obecnej Polski. I nie widzę obecnie możliwości w moim zasięgu "wzroku". Widzę, że zabytki zadbanie, niech tam ludzie żyją spokojnie. Napewno nie jest w interesie w/w aby Polacy się dogadali z Litwinami, Białorusinami, Ukraińcami, a nawet z Rosją rosyjską. Nie po to Polskę porozrywali. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.16 o 21:29 | |||
| Już się "społeczność międzynarodowa" zatroszczy o to, żebyśmy się nie dogadali, spokojna głowa. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.16 o 21:53 | |||
| Mufti. Ano, ano, o tym piszę. A i Polskę stracimy. Mieliśmy próbkę pokazową żydów w Święto Narodowe Niepodległości. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.17 o 19:43 | |||
| Zenek przestań uprawiać czarnowidztwo bo .... podjadę do Ciebie z rozweselającym magicznym napojem! W zeszłym roku próbowali przykryć 11.11.11. Zobaczymy w tym roku w 11.11.2012. Zbudujemy portalowy oddział. Chorągiew i transparent. No i może się poszczęści, że jakaś niemiecka delegacja nas odwiedzi. Pozdrowiasy wiosenno optymistyczne ;) | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.17 o 20:00 | |||
| Christo. Ja i tak nie piszę co myślę na ten temat. Staram się siać optymizm. Ale....... jesteśmy goli i nadzy. Konkretów brak na wszystkich portalach. Wiesz, że ja sie z Tobą zgadzam i zwsze powiem, obyś miał rację. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.17 o 20:40 | |||
| Wiem Zenku, wiem. Tylko nadziei nie możemy zabijać. Bo przestaniemy robić cokolwiek. Wszak ona jest motorem. Pozdrowienia | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.17 o 22:00 | |||
| Christo. Wiem, wiem, dlatego pokładam nadzieję w was młodych. Dzisiaj nawiązałem kontakt z szefem żolnierzy wyklętych w naszym miasteczku. Mamy się umówić na spotkanie. Co z tego wyniknie, nie wiem. Mowi facet, ze w tamytm roku odeszło 8 zostalo 18 .Zobacze co mi zaproponuje. Internetu nie mają. Prosiłem , aby zapisał wspomnienia. Mowi, że nie da rady - facet po 80 tce.Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.17 o 22:15 | |||
| Zeniu potraktuj to jako misję. Ci ludzie nie mogą odejść dopóki nie dadzą świadectwa. To ostatnia odsłona ich walki. Poproś w imieniu młodszych. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.18 o 05:51 | |||
| Christo. Zobaczę co mi facet powie. Już wiem, że nadal siedzą w podziemiu-dosłownie, w bloku w piwnicy. Mają klitkę z 10m2. A to myślę świadczy, że niewiele się zmieniło w stosunku do nich. Może dla oka, raz w roku są potrzebni "nowej" władzy dla słupków. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.17 o 22:22 | |||
| Zenon, a może chociaż spróbuj porozmawiać i samemu opisać to i owo. Mnie ciekawi, jak to naprawdę było. Tak z punktu widzenia człowieka. Bo Historia, to sam rozumiesz, szybko obrasta tłuszczykiem i kolorami. Poza tym inaczej się o czymś czyta, a inaczej czuje na własnej skórze. I też bardzo ciekaw jestem, jak ci ludzie widzą współczesną sytuację. Pozdrawiam. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.18 o 05:56 | |||
| Mufti. Tak myślę, że wezmę kawałek aparatu, kawałek kartki i długopisu. Popytam o sprawy dawne i obecne. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.18 o 12:34 | |||
| Szalenie wspaniale, o ile można tak powiedzieć :). | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.18 o 18:46 | |||
| Christo. Obecnie muszę ja znależć czas na spotkanie. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.17 o 21:51 | |||
| Zenon. Portale są od gadania. Od docierania z informacją (szczególnie gdyby zachować taką formę, żeby do nowych i nieprzekonanych też docierać). Jaki z tego skutek - nie wiadomo. Czytam właśnie cieniutką książeczkę, pewnie napiszę parę słów o niej, ale póki co w niej jest podkreślone: to zawsze mniejszość walczyła o niepodległość. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.17 o 22:01 | |||
| No właśnie. Ta mniejszość. Tyle, że dobrze zorganizowana. Gotowa do czynu. Piękna. Zawsze marzyłem w takiej być. Myślę, że nie tylko ja. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.17 o 22:05 | |||
| Mufti. Zgadzam sie, tylko ja siebie nie widzę aby coś organizować. Jestem za nerwowy, za ciemny, ja chcę już. Realia są inne. Wk mnie, że nikt nic nie robi tylko pisze. Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.17 o 22:10 | |||
| Nie sztuka robić bez sensu. A poza tym pisać o robieniu, to się za bardzo nie da :) Ale kto ma rozum i jest na tematy wyczulony, pewnie tu i tam jakąś iskierkę złapie. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Zenon Jaszczuk, 2012.03.18 o 05:43 | |||
| Mufti. No jeśli nadzieja przy takiej iskierce. To trzeba mieć wielką wiarę że powstanie z tego dobre ognisko.Pozdrawiam | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Piotr Świtecki, 2012.03.17 o 21:53 | |||
| No właśnie, właśnie, czas szybko umyka. Chorągiew to jedno, transparent - kto ma doświadczenie? Może ob-ciachowców spytać - oni mieli na Manifie całkiem przewrotny "Przecinamy pępowinę / najczęściej w drugim miesiącu". A może (wiem kto ma kontakty, ale nie powiem, ale ten ktoś też wie;) grupa rekonstrukcyjna / rycerska by pod tą chorągwią pomaszerowała?.. To by dopiero było! :) Pozdrawiam! | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Christophoros Scholastikos, 2012.03.17 o 22:00 | |||
| Deklaruję się wyprodukować chorągiew. Nie własnymi, ale zaprzyjaźnionymi. Tyle, że Wy musicie nabyć drzewce odpowiedniej wysokości :). No no, grupa rycerska.. mam na wojów namiar. Szybko nie odpowiem, ale idea przednia. Ale by było....! | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Krzysztof J. Wojtas, 2012.03.18 o 07:50 | |||
| Tak sobie myślę o takich ciągotach. Czy CP miałaby rozważać przyłączenia (bo nie tylko Lwów, ale i Wilno, i Grodno - i trochę jeszcze.. To chyba nie tak. Wydaje się, że lepszym jest tu rozważanie możliwości rozwoju relacji międzyludzkich na bazie idei CP (właśnie jako relacji współżycia). Czy zaś dane miast, czy region, przynależeć będzie do Polski, czy do innego państwa - to mniejsze znaczenie. Ważne, aby była swoboda przemieszczania i rozwijania odrębności. Jeśli dany element przeważy - to winno to być dopuszczalne. Fakt. To trochę podobne do założeń UE. Tyle, że UE jest coraz bardziej totalitarna i narzuca przeciwne CP rozwiązania cywilizacyjne. Dlatego jest wrogiem. Idea CP jest z gruntu temu przeciwna. Zważcie, że początki (chrześcijańskie) UE opierały się na zasadach Unii Polsko - Litewskiej. I jak szybko zostało to zdegenerowane. Niemniej, dlatego wmówiono nam potrzebę, ale i chęć, integracji, bo początkowo pokazywano tę "polską" twarz idei wspólnotowej - do której my , Polacy, dążymy. Lwów nie musi być "polski"; wystarczy, że moglibyśmy tam jeździć, osiedlać się, a Polacy tam mieszkający moglibyrozwijać się kulturowo, bez konfrontacji siłowej. Jeśli nasz napór byłby silny - z czasem miasto stałoby się na powrót polskie. A jeśli nie - tylko wspomnieniem - nostalgicznym i sympatycznym. Ważne, aby proces nie był sterowany i wymuszany. | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| Re: Lwów miasto tęsknot, a Polska Cywilizacja... | |||
| Paweł Tonderski, 2012.03.18 o 11:54 | |||
| Krzysztofie ten wpis, to raczej moja nostalgia, pamięć o Lwowie oraz moje marzenia związane z tym miastem, i o tym, że z tamtych stron kiedyś wywodziła się cywilizacja polska oraz część mojej rodziny, że właśnie z tamtego rejonu dawnej Polski wywodziła się myśl polska i nasze bogactwo, ziemia, bogactwa naturalne, polskie uniwersytety, teatry, opery, muzea, księgozbiory, pałace, dworki, zamki, politechniki, szlachta, ziemiaństwo, zabytki, pisarze, poeci, wojskowi, inżynierowe, profesorowie, naukowcy, po prostu nasza polska elita intelektualna - polska cywilizacja... Natomiast o podboju Lwowa w dniu dzisiejszym nie myślę, jednak jest to, a w zasadzie było kiedyś (!) w 100% polskie miasto i trzeba o tym dzisiaj pamiętać... Zgadzam się w 100% z tym co napisałeś. Cytuję za Tobą: "Lwów nie musi być "polski"; wystarczy, że moglibyśmy tam jeździć, osiedlać się, a Polacy tam mieszkający mogliby rozwijać się kulturowo, bez konfrontacji siłowej. Jeśli nasz napór byłby silny - z czasem miasto stałoby się na powrót polskie. A jeśli nie - tylko wspomnieniem - nostalgicznym i sympatycznym. Ważne, aby proces nie był sterowany i wymuszany." | |||
| zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć | |||
| © Polacy.eu.org 2010-2026 | Subskrypcje: | ↑ do góry ↑ |