słowa kluczowe: Polskie obozy koncentracyjne, kaczmarek antypolacy. | |||
Polska | 2012.02.01 19:34 |
Polskie obozy koncentracyjne | Mirosław Mrozewski - Costerin | ||
Jadwiga Chmielowska- Przeczytajcie To koniecznie. To są naukowcy ze Śląska. Profesor Uniwersytetu Ślaskiego i Szew pionu Edukacyjnego IPN. SKANDAL! | |||
- Polska Rzeczpospolita Ludowa była, jakby nie patrzeć, państwem polskim, dlatego w wyrażeniu „polskie obozy koncentracyjne” nie ma, w tym przypadku, przekłamania ani manipulacji - uważa historyk. Podobnego zdania jest prof. Kaczmarek. | |||
Polskie obozy koncentracyjne Wpisany przez Radosław Marczyński wtorek, 31 stycznia 2012 21:05 Temat tzw. polskich obozów koncentracyjnych jest jednym z najbardziej drażliwych w polskiej debacie publicznej. Za każdym razem termin ten wywołuje żywe emocje oraz protesty licznych środowisk, które uważają go za fałszywy i wypaczający historię. Czy polskie obozy koncentracyjne faktycznie funkcjonowały? Jakie środowiska najczęściej używały i używają tego określenia? Czym, w praktyce, jest sam obóz koncentracyjny? Czym były obozy koncentracyjne? Pojęcie to jest powszechnie kojarzone z II wojną światową i holocaustem Żydów, choć, historia tego typu instytucji jest dłuższa. – Pojęcie obozów koncentracyjnych ukształtowało się na przełomie XIX i XX wieku, w określonych warunkach historycznych, wówczas w okresie tzw. wojen burskich - mówi prof. Ryszard Kaczmarek, kierownik Instytutu Historii na Uniwersytecie Śląskim. – Istotą tego typu instytucji była koncentracja określonych grup ludności, które kierowano do obozów np. ze względu na postępowanie karne lub ze względu na politykę narodowościową czy wyznaniową - dodaje historyk. Obozy koncentracyjne w modelu ukształtowanym w okresie wojen kolonialnych przetrwały do końca 20-lecia międzywojennego. Okres II wojny światowej przyniósł pewne pomieszanie pojęć. Część dawnych obozów koncentracyjnych stała się, w praktyce, obozami zagłady, służącymi eksterminacji rożnych grup ludności, pomimo pozostawienia nazwy obozu koncentracyjnego. Obozy koncentracyjne na terenie ziem polskich Określenie „obóz koncentracyjny” używane jest także do określenia części obozów odosobnienia działających w czasie II Rzeczypospolitej Polskiej. Niektóre rosyjskie środowiska polityczne używają tego terminu do opisu obozów jenieckich, w których przetrzymywano jeńców z Armii Czerwonej w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Mianem obozu koncentracyjnego określa się także obóz odosobnienia w Berezie Kartuskiej, założony w XX wieku przez sanacyjny reżim. Zwolennikiem tej tezy jest m.in. wybitny badacz nacjonalizmów Europy Środkowo-Wschodniej, amerykański historyk Timothy Synder. Do obozu trafiali przede wszystkim więźniowie polityczni, niewygodni dla panującej wówczas dyktatury, m.in. działacze endecji, Organizacji Ukraińskich Nacjonalistów, komuniści, a także osoby związane z Polską Partią Socjalistyczną i ruchem ludowym. Kolejnym okresem w dziejach Polski, w którym można się spotkać z pojęciem obozów koncentracyjnych są lata 1945-1948, okres konstytuowania się władz komunistycznych. Na obszarze ziem polskich działał wówczas system obozów pracy, które były narzędziem eliminacji przeciwników politycznych władzy komunistycznej oraz prowadzenia polityki narodowościowej, zmierzającej do utworzenie państwa jednolicie narodowego. Polskie obozy koncentracyjne a Górny Śląsk Na Górnym Śląsku właśnie z okresem powojennym związane jest pojęcie „polskich obozów koncentracyjnych”. W naszym regionie komunistyczne władze prowadziły politykę brutalnej weryfikacji narodowościowej, którą cechował wyjątkowo agresywny nacjonalizm. Do obozów, ulokowanych w dawnych niemieckich miejscach kaźni trafiały osoby uznane za niepewne narodowościowo. Do najbardziej znanych takich obozów należały obóz pracy w Świętochłowicach-Zgodzie, Centralny Obóz Pracy Jaworzno, Obóz Pracy w Mysłowicach oraz dziesiątki pomniejszych obozów, lokalizowanych, na ogół, w pobliżu dużych zakładów przemysłowych. - Funkcjonowało około 100 obozów - mówi dr Adam Dziurok, naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach - Miały one różny status formalny. Dwa z nich podlegały bezpośrednio pod Urząd Bezpieczeństwa. Pomniejsze, często pod zarządy kopalń - dodaje Dziurok. Jak zbrodniczy w praktyce charakter miały te instytucje pokazują liczby. W obozie w świętochłowickiej Zgodzie, w ciągu 11 miesięcy funkcjonowania, zginęło około 2 tysięcy ludzi. Dla porównania, w niemieckim obozie Eintrachthütte, na terenie, którego komuniści założyli własny obóz, przez 3 lata, zginęło, szacunkowo, ok. 1000 osób. Spór o nazewnictwo Po 1989 roku wybuchł spór dotyczący nazewnictwa obozów funkcjonujących na obszarze Górnego Śląska i w jego najbliższych okolicach. Szczególnie dużo kontrowersji wzbudził list działaczy Związku Ludności Narodowości Śląskiej z 2007 roku. Zaapelowano wówczas do UNESCO, aby nie uwzględniać wniosku władz polskich dotyczącego zmiany oficjalnej nazwy obozu zagłady Auschwitz - Birkenau na „Były Niemiecki Nazistowski Obóz Koncentracyjny i Zagłady Auschwitz- Birkenau”. Wskazano na fakt, że obóz nie zakończył swojej działalności po 1945 roku. W lutym tego roku przeszedł bowiem pod administrację polskiego UB i służył przetrzymywaniu jeńców wojennych oraz osób cywilnych, uznanych za wrogów nowo kształtującej się władzy. Sprawa wywołała wówczas skandal. Do listy ZLNŚ krytycznie odniósł się ówczesny minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski, który działania ZLNŚ nazwał „skandalem i uderzeniem w prawdę historyczną oraz pamięć o ofiarach zamordowanych w niemieckim obozie zagłady”. Działania Andrzeja Rocznioka, prezesa ZLNŚ, zostały także skrytykowane przez Władysława Bartoszewskiego, który określił je jako szkodzące Polsce.O sprawie ponownie stało się głośno po wypowiedzi Kazimierza Kutza, który w telewizyjnym programie „Warto rozmawiać” stwierdził, że Ślązaków mordowano w polskich obozach. - Auschwitz i kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt obozów poauschwitzowskich przekształciło się w polskie obozy koncentracyjne, które funkcjonowały przez pierwszy rok. Byli mordowani ludzie dlatego, że byli Ślązakami. Dla Ślązaków to była Polska, a nie jacyś Ruscy. Ruskich nie było - mówił znany reżyser. Słowa te wywołały polityczną burzę. Eurodeputowany Prawa i Sprawiedliwości Ryszard Czarnecki domagał się publicznych przeprosin oraz zagroził złożeniem wniosku do prokuratury o popełnieniu przestępstwa znieważenia narodu polskiego. Z kolei rzecznik PiS Adam Hofman zapowiedział postawienie posła przed sejmową komisją etyki poselskiej. - Faktycznie mamy podział na dwa obozy. Przedstawiciele jednego uważają, że powojenne obozy były „komunistyczne” i nie można ich nazywać polskimi. Drugi obóz, z kolei, wskazuje na zarówno polski, jak i komunistyczny rodowód tych instytucji - przyznaje Adam Dziurok. PRL to była Polska - Polska Rzeczpospolita Ludowa była, jakby nie patrzeć, państwem polskim, dlatego w wyrażeniu „polskie obozy koncentracyjne” nie ma, w tym przypadku, przekłamania ani manipulacji - uważa historyk. Podobnego zdania jest prof. Kaczmarek. - Obecne państwo polskie utrzymało ciągłość konstytucyjną z PRL. Sama Polska Ludowa była powszechnie uznawanym podmiotem prawa międzynarodowego. Dlatego nie ma nadużycia w stwierdzeniu, że było to państwo polskie, choć o ograniczonym poziomie suwerenności. Dodaje przy tym, że sam termin „polskie obozy koncentracyjne” jest, w tym przypadku, nieco mylący. - Takie pojęcie sugeruje, że mieliśmy do czynienia z pewną specyfiką tych obozów. O wiele bardziej trafną nazwą jest nazwa „obozy koncentracyjne w Polsce”. System obozów, które funkcjonowały po 1945 roku na obszarze ziem polskich, był częścią szerszego systemu, który był zjawiskiem ogólnoeuropejskim i nie posiadał elementów specyficznych, które odróżniałyby go od innych tego typu instytucji. Dlaczego tematyka powojennych obozów przez wiele lat była przemilczana? Prof. Kaczmarek przyznaje, że główną przyczyną był wstydliwy charakter tego fragmentu historii Polski. - Trudno było przyznać, że państwo polskie stosowało metody represji podobne do tych stosowanych w narodowo-socjalistycznych Niemczech. Trudna prawda Wiele osób i środowisk nie chce przyjąć do wiadomości, że Polska, która w powszechnej opinii, powstała na gruncie walki z nazizmem, stosowała podobne metody represji wobec własnych obywateli. Przez to tematyka powojennych obozów stała się swego rodzaju tematem tabu, podobnie jak wiele innych części historii, które nie pasują do heroicznego mitu państwa polskiego i jego obywateli. Kropkę nad „i” stawia dr Dziurok, który przyznaje - Nadrzędną wartością jest prawda historyczna. W tym przypadku liczy się przede wszystkim pamięć o ofiarach. Z tego względu tematykę powojennych obozów należy badać i upowszechniać. link do originalu w gazecie Slaskiej nowagazetaslaska.eu |
3615 odsłon | średnio 5 (5 głosów) |
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować | blog autora |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.01 o 20:03 | |||
Costerin Mirek. Osobiście nie zgadzam się z Polskimi obozami. Dzisiaj już wiemy oficjalnie, że były obozy Hitlerowskie na terytorium Polski podbitej, ale bez udziału Polski. Polska została podbita i przejęta przez niemców. I to są niemieckie obozy zagłady. To samo było po wojnie. Polska została bez jej udziału przydzielona sovietom. Polska była rządzona przez żydów i tzw sovietów, tez żydów.A więc mozemy śmiało pisac prawdę, że były to sovieckie czy żydowskie obozy zagłady-pracy niewolniczej. A Kuc to on nawet nie wie jak ma na nazwisko. Pomijam tych prof. czyj to narybek. I niech oni nie pieprzą, ze nic o tym nie pisali, bo to wsyd dla Polski. Tylko nie pisali bo to sługusy żydokominofaszystów. A dzisiaj jest moda na fałsz i obludę - na dokopanie Polsce i Polakom Pozdrawiam Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.01 o 20:15 | |||
tak to wlasnie wyglada-ta zydokomuna juz calkiem stracila hamulce na zywca nas osmieszaja udajac Polakow. dlatego trzeba im dac pstryczka w nos. postaram sie porozmawiac z pania Jadwiga i zrobimy jakis apel protest do mediow. | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.01 o 21:44 | |||
Mirek-Costerin. Z jaką panią Jadwigą? Żydostwo światowe celowo pisze o polskich obozach koncentracyjnych. To samo żydostwo pisze o polskich obozach na Śląsku który chcą oderwać od Polski. Jak wiemy pajacyk radek jest za. I nie tylko on, takich pajacyków jest osadzonych w Polsce masa. Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.01 o 22:32 | |||
z Jadwiga Chmielowska to co wyrabiaja obecnie patalachy trzymajace wladze to po prostu niszczenie nie tylko Polskosci ale takze pisanie histori Polski na nowo wedlug wskazuwek i zalecen erokomuny z Brukseli. pseudo profesorkowie z nadania zydokomuny zachowuja sie jak elita stalinowska w latach 50 tych | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.01 o 22:45 | |||
Mirek-Costerin. Zgoda, zgoda. Tylko jeśli ja to dawno widzę, to gdzie te naukofce, że milczą. One chyba wszystkie z nadania "sovieta". Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.01 o 22:58 | |||
gdzie sa naukowcy Polscy? najwiecej w Katyniu ,na sybirze ,duzo wymordowanych przez bolszewie.Ci ktorzy maja Polskie serca obecnie albo sa niepublikowani w mediach i nie dostaja stanowisk na uczelniach albo ze strachu milcza. | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.01 o 23:26 | |||
Mirek-Costerin. Wiem, wiem. Jednych z ostatnich wyganial Kuroń z pistoletem za paskiem z uczelni. Nie tylko on. Wielu innych psów, dzisiaj robiących za autorytety. . dzisiaj znów padł jeden z tych autorytetów - noblistka Szymborska zwana dla goi. Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.01 o 23:54 | |||
noblistka -ktora w latach piecdzisiatych zadala mordowania natychmiastowego Polskich ksiezy w Krakowie -wierna stalinowi i bierutowi. Ta petycja ktora wtedy oni podpisywali to hanba i jakos nikt juz o tym nie wspomina | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.02 o 00:04 | |||
Mirek-Costerin. Znam ten temat. Chciałem napisać kilka słów w nowym art. na naszym portalu o niej. W związku ze śmiercią np Nie płaczmy po "Szymborskiej". Jednak może kroś inny napisze. Ja ide już spac. A mam dobry wierszyk o przyznaniu jej nobla. Pozdrawiam. Do jutra. | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.02 o 00:11 | |||
spac idzisz jak praca czeka :) znasz temat ,masz pomysl i pierwszy sie zglosiles wiec do roboty. | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.02 o 19:33 | |||
Mirek-Costerin. Jak widzisz przeniosłem pracę na dzisiaj. Myslałem, ze ktoś inny napisze, ale widocznie czekało na mnie :-))) Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
w.red, 2012.02.01 o 20:56 | |||
Zgadzam się z Twoim punktem widzenia Zenku. Jednocześnie mgliście sobie przypominam, że w Berezie to było więzienie dla komunistów. O "obozie koncentracyjnym" nie słyszałem. Odnośnie wykorzystywania więźniów do pracy w kopalniach po wojnie to i owszem słyszałem. Tyle, że wedle tego co mówiono na ten temat miano wykorzystywać do tego Niemców. Ale nie twierdzę, że nie było tam Ślązaków. A skoro zdecydowano się "ujawniać prawdę" to czemu nie ujawnia się ile osób marsjańskiego pochodzenia otrzymało z automatu obywatelstwo polskie. I jakie funkcje sprawowali czy to w tych obozach koncentracyjnych, czy wcześniej podczas okupacji i po "wyzwoleniu" ? Znów "poprawność" nade wszystko ? Skoro się mówi "a" trzeba by powiedzieć i "b". Tylko kto do tego dopuści ? | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.01 o 21:47 | |||
w.red. Miałem kolegę co pracował w takim obozie na Śląsku w kopalni. I wcale nie był Ślązakiem tylko z naszego terenu. Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
[...] | |||
A.B.C., 2012.10.13 o 18:57 | |||
[komentarz usunięty na żądanie Autora/Autorki] | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Adam39, 2012.02.01 o 22:33 | |||
Miroslaw Mrozewski - Costerin, też uważam, nagłośnienie dające odpór prowokacyjnym, grubym piórem pisanym fałszerstwom jest bardzo potrzebne, wszędzie gdzie można tylko dotrzeć! Zenek, myślimy podobnie. une cały czas manipulują tak jak im wygodnie, byle osiągnąć cel: likwidację Polski i Polaków. Chciałbym jeszcze dodać, że do pracy w kopalniach przymusowo zaganiano ludzi, którzy byli lub mogli być niewygodni i niebezpieczni dla systemu. Sam miałem kolegę, Polaka, który służbę wojskową przymusowo, od 1955 lub 1956 roku odbywał pracując w kopalni. Z uwagi na ojca, wyższego oficera Wojska Polskiego, wcześniej posadzonego w więzieniu poprzez spreparowane zarzuty, jak sobie przypominam, o szpiegostwo na rzecz chyba Ameryki. Później zrehabilitowanego. | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Mirosław Mrozewski - Costerin, 2012.02.01 o 22:38 | |||
takie pisanie histori Polski nastepuje nie tylko na Slasku to samo dzieje sie na Pomorzu,na Kaszubach . Rudy lisek herr tusk nazywajacy sie Kaszuba bardzo wspiera Zrzeszenie Kaszubsko pomorskie ktore opowiada sie za utworzeniem panstwa pomorskiego siegajacego od Torunia po niemiecki Rostok Na Mazurach takze powstala silna grupa wspierana przez unie i rudego lisa chcaca stworzyc na Mazurach tak zwany wolny okreg celny oraz wysuwajaca postulaty autonomi | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
Re: Polskie obozy koncentracyjne | |||
Zenon Jaszczuk, 2012.02.03 o 00:46 | |||
Mirek Costerin. niepoprawni.pl - Pmieszałam szyki RAS- owi Jadwiga Chmielowska, Pozdrawiam | |||
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć |
© Polacy.eu.org 2010-2024 | Subskrypcje: | Atom | RSS | ↑ do góry ↑ |